Avand in vedere frenezia generala care exista inainte de inceperea crizei referitoare la cumpararea de terenuri care mai apoi sa fie revandute, foarte multe banci au acordat credite cu aceasta destinatie fara nici o problema si mai ales, fara a vedea care era cu adevarat valoarea parcelelor. Astfel, s-a ajuns sa se acorde pana si linii de credit pentru tranzacti imobiliare persoanelor juridice.
Cu toate acestea, odata cu izbucnirea crizei, preturile s-au prabusit deoarece creditarea pe acest segment a fost stopata, iar in acest moment multe banci refuza sa mai ia in ipoteca terenuri, sau daca o fac, acestea trebuie sa fie intravilane, sa aiba PUZ si acces la utilitati. Deci, in cazul in care cunoasteti pe cineva care ar dori sa va vanda foarte ieftin o bucata de pamant si va ganditi sa speculati pentru a il revinde mai tarziu la un pret mult mai bun, aveti nevoie de un credit bancar, iar sansele de a il obtine sunt foarte reduse
Cu toate acestea, in cazul in care planificati achizitionarea unui lot de pamant pentru a construi o casa, lucrurile stau cu totul altfel. In acest caz, este indicat sa apelati la un credit ipotecar clasic
Principalele elemente care vor fi luate in calcul de catre evaluator atunci cand se stabileste pretul unui teren:
- Locatia lotului de pamant
- Ce destinatie are conform PUZ-ului?
- Are acces la utilitati? Daca “da”, are acces la toate sau doar la o parte din ele?
- Cat de departe este, spre exemplu, stapul de curent de marginea terenului?
- Cat de departe este terenul de resedinta de judet?
- Ce obiective comerciale, turistice, etc... exista in apropiere
In cazul in care doriti sa ipotecati o parcela de pamant si va ganditi ca puteti “imbuna” evaluatorul, vestea proasta este ca acum evaluarile se fac strict pe baza unei grile intocmite de banca, astfel ca persoana care viziteaza lotul de pamant nu poate influenta decat in foarte mica masura pretul la care va fi evaluat terenul.
Atunci cand doriti un credit ipotecar indreptati-va catre o banca solida si care are deja vechime pe piata creditelor din Romania si nu spre bancile intrate doar de cativa ani pe piata, ce fac foarte multa publicitate unor produse care se dovedesc de cele mai multe ori a contine multe costuri ascunse.